tiistai 1. heinäkuuta 2014

Nettikaupoissa on eroa!





Syön karkkia, vaikkei ole namipäivä:) Hain postista tilaukseni nettikaupasta, jonka tein kolme päivää aiemmin. Siisti laatikko, missä selvästi erottuvat yrityksen nimen sisältävät mainosteipit- näin koko logistiikkaketju palvelee mainoskanavana. Muutama jämäkkäkokoinen niitti ja laatikko aukesi helposti. Syliin tipahti kourallinen yrityksen nimellä varustettuja karkkeja kuin kannustuksena, että hyvin etenee.

Sitten ilmatyynypehmusteiden keskeltä varsinainen pakkaus, jonka päälle oli asetettu selkeät palautusohjeet ja siihen tarvittavat tarrat. Tuotelaatikko oli  ehjä, kaikki liikkuvat tuotteen osat oli teipattu kiinni alustaan ja pakkauksen tukimateriaalit helposti irroitettavat.  Karkkeja mutustellen otin suoraan koekäyttöön ja kaikki toimi.

Viikko sitten tein saman rituaalin. Tosin tuote oli netistä ostettu jo pari viikkoa aiemmin. Pahvilaatikko oli kuin mankelin läpikäynyt. Ruskeata kiinnitysteippiä oli vedelty sinne tänne, osin teipit oli vedetty ryttyyn. Sisältä paljastui repaleinen lähetyslista. Tuote oli kääritty kuplamuoviin, useampaan palaan, jotka luovasti taas teipattu suhmuralle. Repimisen jälkeen sisältö paljastui; onneksi ehjänä ja muovien sisältä löytyi irrallisia pehmustarroja, joiden käyttötarkoitus jäänee ikuiseksi salaisuudeksi.

Jälkimmäinen lähetys tuli kotimaisesta nettikaupasta, ensimmäinen taitaa olla ruotsalainen. Turhaa napinaa pikkujutuista, koska varsinainen tuote tuli ehjänä perille kummallakin tavalla. Mutta kertoo se jotain verkkokaupan osaamisesta. Suomalainen vähittäiskauppa elää YT- neuvottelujen puristuksessa. Isot myymälätilat eivät vedä enää ostovoimaista asiakaskuntaa. Kaupan kasvu tapahtuu verkossa.

Amazon perusti Yhdysvalloissa verkkokauppansa vuonna 1994 eli 20 vuotta sitten.  Alku oli tahmeaa kuten uusilla ilmiöillä aina, mutta verkkokaupan toimintamallia on todella ollut aikaa opetella jopa Suomessa. Hämmästyttävän hitaasti asiat ovat edistyneet muutamaa uutta verkkoyrittäjää lukuunottamatta. Perinteinen kaupan toimiala on katsellut poteroissaan nettikaupan kasvua odotellen ilmiön ohimenoa. Ei vaan mene,mutta myymälöissä väki vähenee.

Tuota ensinmainittua lähetystä varten katselin keskusliikkeen verkkosivuja. Kertoivat tuotteen jälleenmyyntipaikat, mistä voisin tavaran hakea. Lähin varastosta löytyvä sijaitsi n 400 km:n päässä. Ja tuotteen hintaerosta en sano mitään.

Surulliseksi tekee kotimaisen vähittäiskaupan nettiosaaminen. Kyse ei ole tekniikasta vaan koko asiakasketjun hallintatavasta, joka pitäisi kilpailukykyisesti ja tuottavasti ratkaista. Siinä ehkä pelkät karkit laatikon pohjalle eivät auta. Kiirekin olisi, kun etumatkaa on annettu  kilpailijoille investoimatta nettikaupan osaamiseen ajoissa ja riittävästi.

Kuva: Marika Pentikäinen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Poistan asiayhteyteen kuulumattomat kommentit, jolleivat ne mielestäni tue omien arvojeni mukaista toimintaa:)