torstai 15. elokuuta 2013

Kun kaaliakaan ei saa puolittaa:)

Mitä jos kyseenalaistettaisiin lainsäädäntöä ja säädöksiä ja saataisiin yhteiskuntaamme lisää joustavuutta nykyisen ylimitoitetun kontrollin tilalle? Samassa läpikäynnissä voisi tarkastella lainsäädäntöä myös teknologian tulevien haasteiden varalta. Moni säätelytarve on aikansa elänyt, kun toimintatavat ovat ajan mukana muuttuneet.

Mainion esimerkin asiantilasta vähittäiskaupassa antaa oheinen blogi, jossa ilmenee hyvin pikkutarkka säätely, joka on maallikon mielestä monin kohdin terveen järjen vastaista.Samankaltaisia pilkuntarkkoja säädöksiä löytyy ympäristöhallinnosta, ravintola- ja kahvilatoiminnasta, terveydenhoidosta jne. Kylmäketju ja hygienia ovat tietysti tärkeitä, mutta mahdoton ymmärtää, miksi näin pohjoisessa maassa niiden kohdalta ollaan tuntuvasti tiukempia kuin muualla EU:ssa. Espanjassa talvet asuvana en ole kertaakaan viimeisen 15 vuoden aikana törmännyt näiden asioiden kohdalla ongelmiin, vaikka käytännöt lienevät merkittävästi kevyempiä ja olosuhteet kuumempia.

Pienenä esimerkkinä on Suomessa tarve säädellä ravintolan istuinpaikkoja suhteessa wc-tilojen lukumäärään. Jos yrittäjällä on mahdollista vain yhteen asiakaswc:hen ( henkilökunnan tilat tulee tietty olla erikseen) , niin 15 tuolipaikkaa on maksimi, vaikka neliöitä olisi kuinka paljon. Lavuaarien lukumäärä suhteessa ruokavalikoimaan on säädetty. Ja ilmanvaihto on luku sinänsä.Monelta yrittäjältä kuluu alkuvaiheessa kuukausia, ennenkuin kaikki luvat ovat kunnossa ja juuri sitä aikaa, kun investoinnit pitäisi saada nopeasti tuottamaan ja pankinjohtaja tyytyväiseksi.

Jospa korjattaisiin kriisitilaa perkaamalla nopeasti pois turhaa pykäläviidakkoa, lisäämällä joustavuutta ja harkinnavaraa tiukkojen lukuarvojen tilalle ja muutenkin luottamalla ihmisten kykyyn ja haluun ja asiakaspalautteeseen. Tarkastus ja valvonta kohdistettaisiin paikkoihin, joissa asiakkaan mielestä kaikki asiat eivät ole kunnossa.Siirryttäisiin ennakoivasta täydellisyydestä reagoimaan jälkikäteen ongelmien ilmetessä.

Toisaalta lähivuosien näköpiirissä on automaation kasvu monissa tehtävissä, robottien lisääntyvä käyttö esim liikenneratkaisuissa, terveydenhuollon etädiagnoosit, tietoturvan ja tekijänoikeuksien muuttuva maailma ja monet muut uusien tekniikkojen mahdollisuudet. Niiden kilpailukykyinen käyttöönotto edellyttäisi ennakoivaa lainsäädännön tarkastelua ja tiukkaa seurantaa, miten asiat muualla tapahtuvat.

Nythän Suomen tiukasta säätelystä suivaantuneet ovat enenevässä määrin siirtämässä pk-sektorin yritystoimintaa Balttian maihin. Entäpä jos julkishallinto käynnistäisi lainsäädännön radikaalit uudistamistalkoot eri hallintokunnissa - tulisi lisää tilaa hengittää, luoda yrittäjyyttä ja jopa parantaa Suomen kansainvälistä kilpailukykyä.  Eikä maksaisi muuta kuin nykyisten virkojen työaikaa ja vaatisi korvien väliin uutta asennetta eroon ajattelusta, että kaikkia laadittuja säädöksiä ( tyhmiäkin) on pilkuntarkasti noudatettava. Ryhdytään vaikka puolittamaan kaaleja noin kuvainnollisesti:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Poistan asiayhteyteen kuulumattomat kommentit, jolleivat ne mielestäni tue omien arvojeni mukaista toimintaa:)